Jag läser med intresse artikeln i DN om Den unga generationens dåliga arbetsmoral av Tove Nandorf. Vd:n för Företagarna, en intresseorganisation som jag själv är medlem i sedan flera år, redovisar ett missnöje från företagare angående ungdomars arbetsmoral.

Är det verkligen så enkelt att vi kan skylla på ungdomar och skolan?

Det har alltid klagats på den ”unga generationen” ända tillbaka till de ”gamla grekerna”. Att, som arbetsgivare, klaga på ungdomars arbetsmoral utan att se sig själv i spegeln som företagare är riskabelt. I framtiden, och redan nu, handlar det om att skapa attraktiva arbetsplatser. Många ungdomar har som ett positivt resultat av dagens skola vant sig vid att få feedback, sätta aktiviteter i ett större globalt och hållbart sammanhang, tydliga mål o.s.v.

Alldeles för många företag har ett föråldrat synsätt på arbete. En uppfattning om att det räcker att dela ut arbetsuppgifter utan att själv vara medveten om, och föra diskussioner kring Uppdraget. Varför finns vårt företag i en större mening och vem finns vi till för. Många arbetsplatser styrs också av informella relationer som i sin tur är beroende av den mystiska personkemin. Många chefer saknar helt enkelt kunskap i hur man skapar goda relationer och bygger ett teamtänkande. De lever i uppfattningen att inflytande kommer automatiskt genom att jag äger företaget eller är chef. De arbetsplatserna kommer inte att vinna kampen om de ungdomar som ska bära upp våra framtida arbetsplatser och trygga vår samhällsutveckling.

Självklart har den som tar anställning skyldigheter och som jag som företagare inte tycker jag ska behöva ”tjata om”. Men om jag vill att mitt företag ska överleva så ställer det helt nya krav på kunskap hos mig som företagare. Det är inte resultatet av en dålig skola och brist på arbetsmoral hos många ungdomar. Det beror på att utvecklingen och medvetandet går framåt med varje generation och det gäller att själv våga komma ur sin ”komfortzon” och förstå att den unga generationen också har mycket att lära oss andra.

Själv har jag drivit företag i mer än 25 år samt har tre tonårsdöttrar som snart ska ut i arbetslivet.

Catharina Nasenius
VD, Vardagens Dramatik

 


 

Vi har kunskap, erfarenhet och verktyg

Vardagens Kommunikationsakademi är vår webbplats för webbkurser och digitala utbildningar där du online kan få kunskap, insikt och  de verktyg som behövs för att skapa ett bättre ledarskap och attraktivare arbetsplatser. Läs mer här >

Vardagens Dramatik ger seminarium och utbildningar live om ledarskap, medarbetarskap och attraktiva arbetsplatser. Våra seminarier och utbildningar kan kombineras med onlineutbildning och film. Läs mer här >
 

Vi har kunskap, erfarenhet och verktyg att utbilda ledare och medarbetare för att skapa attraktiva arbetsplatser.

 
 

Välkommen att kontakta oss!
Telefon: 08-84 71 32 eller E-post: info@vardagensdramatik.se

 

Translate »