Aktuellt från Vardagens Kommunikationsakademi

Blogg och nyheter

Därför ska du säga tack

Varför ska jag tacka, undrar den lite äldre erfarne chefen, de gör ju bara sitt jobb och dessutom får de lön. Jag brukar svara att livet blir lite roligare då.

Men egentligen är det allvarligare än så. Det gäller både dig som chef och du som är arbetskamrat. Det går väl an att ha den inställningen mot välutbildade, välbetalda personer och som dessutom har god självkänsla. Men alla andra? Tänk dig att du är ung, det är ditt första jobb. Du får många direktiv och tillsägelser eftersom du ska lära dig rutinerna men du får aldrig ett tack. Föreställ dig en äldre person som känner sig osäker i allt nytt som händer och går hem med ångest över att inte hänga med. Har du träffat människor som har haft samma arbetsuppgifter i många år och tappat gnistan, men ingen märker det för man tar dom för givna?

Ett tack är ofta skillnaden som gör skillnad. Den unga får självkänsla och en positiv syn på arbetslivet. Den äldre som är rädd för det nya får kraft att våga. Den som har tappat gnistan får tillbaka den.

Då kan jag få till svar att man kan väl inte springa runt och säga tack så fort nån har gjort sitt jobb. Nej, det menar jag naturligtvis inte. Men jag tror att risken är större att det blir för få gånger än för ofta. Medarbetare som känner sig uppskattade gör ofta det där lilla extra som betyder så mycket för kunden, patienten …eller för dig. Tacksamhet smittar.

PS Mina tre döttrar har alltid fått ”hjälpa till” med att städa, laga mat … och trots att jag tycker att det är självklart (precis som att göra sitt jobb) så har jag alltid sagt tack. Vilket har resulterat i att dom tackar mig för sånt som jag aldrig tackade mina föräldrar för. De var ju föräldrar, behövde ingen uppskattning, gjorde ju bara sitt ”jobb”.

Uppskatta att du inte är perfekt

Vill du njuta mer?

Jag har alltid mycket som jag längtar efter att uppleva och att uppnå. Men jag märker att när jag fokuserar på det som jag inte har lyckats med så tappar jag kraft och initiativförmåga. När jag istället tänker på de små steg jag ändå tar så blir jag hoppfull, får bättre självförtroende och tar mer initiativ.  Alltså absurt nog så ökar just det förlåtande synsättet chansen att jag så småningom når ända fram. Så det handlar inte om att ge upp men att använda energin på bästa sätt och kunna njuta under tiden.

Att uppskatta det icke-perfekta, det övergående, den ofullständiga skönheten och det personliga ingår i japanernas världsåskådning som de kallar wabi-sabi. Kräv inte perfektion av dig själv.

Låt oss säga att du har en blomrabatt. När du står framför den så ser du en vacker ros och runt den ogräs. Vad fokuserar du på? Kan du stanna upp, se på rosen och njuta eller blir du upptagen av att du inte rensat bort allt ogräs?

När du formulerar ett mål, en önskan att skapa något du längtar efter så betyder det mycket om du under tiden kan visa dig själv uppskattning. Att du uppmärksammar de försök och kanske små framsteg som du ändå kan se.

Innan du somnar på kvällen, fokusera inte på vad du inte hunnit med, utan på vad du faktiskt gjort. Det är lätt att lyssna till den typen av råd, tänka att det ligger nåt klokt i det men för att sen strunta i det. Gör inte det. Tänk, på kvällen, verkligen igenom vad du faktiskt fått gjort under dagen. Det kan gälla allt från att säga något uppskattande till en person som just då behöver  uppmuntran till att ta konkreta steg i riktning mot det mål du har. Ringt ett samtal, skaffat information, skapat en plan …

Du är inte i mål, men på väg och det är vackert så.

Att vara rädd för att misslyckas är det största misslyckandet

Att vara rädd för att misslyckas är det största misstaget du kan göra

Du kanske behöver byta jobb, börja studera, separera, säga nej till något du inte vill, säga ja till något som du verkligen vill.

Det handlar inte om mod att utmana dig själv, det handlar om att stå ut med osäkerhet och rädsla. Jag har varit livrädd många gånger och det som har fått mig att stå ut med rädslan har handlat om lojalitet i vissa fall och överlevnadsinstinkt i andra. När det gäller det som har varit absolut viktigast i mitt liv då har längtan efter att nå det målet varit så starkt att osäkerhet, rädsla eller t.o.m. ångest inte har rått på min längtan.

Du kommer att misslyckas någon eller flera gånger. Ett misslyckande är bara en övning på din väg att lyckas. D.v.s. om du välkomnar dina misslyckanden och ser dem som feedback. Att du reflekterar och ödmjukt tar reda på vad du behöver göra annorlunda nästa gång. Då är misslyckanden ett steg på vägen till att lyckas nå ditt mål.

Du behöver inte vara modig bara erkänna din sårbarhet.

Gör ditt bästa – och få ro

Känner du dig stressad att hinna med allt och  pressad att lyckas?  Isåfall är du inte ensam. Se dig omkring på tunnelbanan, bussen på tåget. Vi försvinner ner i våra mobiler och kollar fb, Instagram, twitter … Vi tar hela tiden till oss ny information om privata upplevelser och stora händelser. Ger det ro i själen? Hur ska vi klara oss ifrån stressen när vi faktiskt har mål som vi vill uppnå!

Jag har mål och visioner, men jag vill må bra och lutar mig mot en av mina stora inspiratörer:

” Success is peace of mind attained only through self-satisfaction in knowing you made the effort to do the best of which you’re capable”

John Wooden

Citatet kommer från Coach John Wooden. Han var en legendarisk idrottscoach i USA. Hans filosofi har inspirerat många coacher. Han pratade aldrig med sitt team om att vinna. Ändå vann de historiska segrar. Han bad dem bara göra sitt bästa. Men han var bestämd i vad det innebar att göra sitt bästa. Han skapade en hel pyramid av vad som var viktigt att fokusera på. Några av de faktorer som är viktiga för att du ska kunna göra ditt allra bästa är:

  • Förbered dig ordentligt inför uppgiften

  • utveckla din skicklighet

  •  behåll din entusiasm

  • ha själv kontroll

  • jämför dig inte med andra

När du vet att du anstränger dig för att uppnå det du vill så får du ro i själen. Det innebär inte att du alltid kommer att lyckas. Misslyckanden ingår i livet, precis som både glädje och sorg. Men att se tillbaka på livet och konstatera att du aldrig försökte eller inte gjorde ditt bästa skapar besvikelse och i värsta fall bitterhet. Så jämför dig inte med andra, men gör det bästa du kan och känn ödmjukhet inför livet.

Med ro i själen kan vi göra vårt bästa för oss själva och andra.